כמות מולידה איכות

כמות מולידה איכות

הרבה פעמים הנטייה שלנו היא להוציא לפועל את הפתרון הראשון שאנחנו חושבים עליו. עם זאת, חוקרים גילו שהפתרונות היצירתיים ביותר שלנו אינם הפתרונות הראשונים שעולים במחשבתנו. 

יתרון נוסף של שימוש בחשיבה המסתעפת הוא שבמקרה שהפתרון שבחרנו לא מועיל, אפשר לחזור לרשימת הפתרונות שלנו ולבחור פתרון אחר.

בשלב של פיתוח החשיבה המסתעפת יש ליצור תחושת ביטחון  ואוירה חופשית מבלי לשפוט את הרעיונות שעולים. 

זיכרו שילדים מטבעם הם יצירתיים. כל מה שעלינו לעשות הוא לעודד אותם להפעיל את הדמיון, מבלי לחשוב אם הפתרון שהם מצאו הוא ישים או לא.

באופן כללי אני ממליץ לשבח ילדים על פתרונות יצירתיים שהם מעלים במהלך הימים ולא לבקר אותם, גם אם הפתרון שהעלו אינו חינוכי. הסיבה היא שכאשר מבקרים ילדים על רעיונות יצירתיים,  הם יפסיקו להפעיל את הדמיון ויתנו לביקורת העצמית להשתיק את החשיבה המסתעפת שלהם.

תרגילים לפיתוח חשיבה מסתעפת:

  1. הראו לילדים חפצים שהם מכירים ובקשו מהם לחשוב על שימושים רבים ככל האפשר לאותו חפץ. אני אוהב לחלק את הילדים ל- 2 קבוצות המתחרות בכמות הרעיונות המועלים. בד״כ החפצים שאני משתמש בהם הם קולב ומחבט.
  2. קראו לילדים סיפור שהם מכירים ובקשו מהם לחשוב על סוף אחר. בקשו מהם לחשוב באלו דרכים נוספות  יכול היההגיבור לפעול, ומה היה קורה אז.
  3. הציגו לתלמידים התחלה וסוף של סיפור ובקשו מהם למצוא אפשרויות שונות להשלים את החסר. למשל, בהתחלת הסיפור יוסי שבר את הכד האהוב ביותר על אימו. הוא חושש מאוד שאמא תכעס עליו ותעניש אותו. בסוף הסיפור יוסי ואמא מתחבקים ואמא מנשקת את יוסי. איך נפתרה הבעיה?

חשיבה מתכנסת:

אם בחשיבה המסתעפת הרעיון היה לפתוח את האפשרויות, בחשיבה המתכנסת אנחנו מנסים לצמצם אותן עד אותו פתרון אחד שנראה כאפשרות המציאותית והמבטיחה ביותר ביחס לחלופות האחרות. .

תוצר הסופי של החשיבה המסתעפת הוא בחירה של כיוון פעולה.

האתגר העיקרי בחלק זה הוא לעזור לילדים להבין את השיקולים שעליהם לקחת בחשבון כדי לקבל החלטה שקולה במקום החלטה אימפולסיבית.

אפשר לשאול שאלות כמו:

  1. מבלי לחשוב הרבה, אלו פתרונות אינם מציאותיים בכלל?
  2. אילו פתרונות לא ניתנים לביצוע בשום פנים ואופן?
  3. מה הפתרון שיכול להזיק לנו ביותר?
  4. אילו פתרונות אפשר לבצע?
  5. מה הפתרון המהיר ביותר?

שיטות נוספות לפיתוח היצירתיות בכיתה:

  1. הצגת שאלות שיש להם יותר מתשובה אחת נכונה.
  2. עבודה בקבוצות על מיזמים המצריכים עבודת צוות והפעלת הדמיון.
  3. קשירת קשרים בין דברים שלכאורה אין ביניהם קשר.

לפרטים על סדנת יצירתיותלחצו כאן

שתף
שתף
פתח צ'אט
ברוכים הבאים! נשמח לתת מענה בהקדם. כתבו לנו לכל שאלה נוספת.