אימון

אימון מכוון

פרופסור לפסיכולוגיה אנדרס אריקסון הקדיש את הקריירה שלו לשאלה כיצד מומחים רוכשים מיומנות ברמה עולמית. לשם כך הוא חקר את האנשים שהגיעו לביצועי שיא (peak performance), בתחום עיסוקם – במוזיקה, בספורט, במדע, באמנות ובעסקים – בניסיון להבין האם קיימים דפוסים משותפים בדרך שבה הם התאמנו.

התגלית הגדולה ביותר של אריקסון הייתה כי מומחים פשוט מתאמנים אחרת! כלומר, ההבדלים בין ביצועים מעולים לביצועים בינונים נעוצים בעיקר באיכות האימון ופחות בכמות הזמן שהושקע לאימון. לטענתו, אימון מכוון הוא הדרך האפקטיבית ביותר לרכוש מיומנות.

מהו אימון מכוון?

אימון מכוון הוא צורת למידה שיטתית ותכליתית במטרה להשיג שליטה (אוטומטיות) במיומנות ספיציפית.

בעוד שתרגול ״רגיל״ עשוי לכלול חזרות רבות ושינון ללא הקדשת תשומת לב (mindless), אימון מכוון הוא תהליך מובנה, המצריך מטרה מוגדרת ברורה, תוך הקדשת  תשומת לב מלאה (Mindful) בזמן האימון. באימון מכוון אנחנו מקדישים פרק זמן גדול לתרגול ואימון של מיומנויות שאיננו שולטים בהם, ומקדישים זמן מינימלי לחזרה ותרגול של מיומנויות שבהם רכשנו שליטה מלאה.

אימון מכוון מורכב מארבעת הדפוסים הבאים:

1) מטרה: אימון מכוון הוא בעל מטרה ספציפית ומוגדרת היטב. ללא מטרה ברורה ומוגדרת, אין דרך לשפוט האם האימון הצליח. אימון מכוון מקבץ יחד שורה של צעדים קטנים במטרה לשפר היבט מסויים של הביצוע. התהליך מתחיל עם הגדרה של הצלחה והפיכתה ספציפית וברורה, וממשיך עם שבירת התהליך הכולל למקטעים קטנים, זיהוי החולשות והתמקדות בשיפור מיומנות מסוימת בכל פעם. ברגע שהמטרה שנקבעה הושגה, מפתח המאמן תוכנית אימון חדשה, שתייצר סדרה של שינויים קטנים, שיתלכדו לכדי שינוי גדול ורצוי. ההתמקדות במטרה ספיציפת בכל פעם מאפשרת למתאמן להבחין שביצועיו השתפרו באמצעות האימון.

2) קשב: אימון מכוון הוא מכוון, כלומר, הוא מצריך תשומת לב ומודעות מלאה בזמן התרגול. זה לא מספיק רק לעקוב אחרי ההוראות של המאמן. התאמן נדרש להקדיש תשומת לב מלאה בשביל שיוכל לבצע התאמות ולבקר את ביצועיו.
האויב הגדול ביותר של האימון המכוון הוא פעולות שנעשות בצורה אוטומטית mindlees. לעיתים קרובות אנו מניחים שאנו משתפרים במשהו רק מכיוון שאנחנו צוברים ניסיון. אולם במציאות אנחנו רק מחזקים את ההרגלים הנוכחיים שלנו ולא משפרים אותם. האתגר הגדול ביותר של אימון מכוון הוא להישאר ממוקד. אימון מכוון הוא עבודה מנטלית קשה.

3) פידבק: המתאמן מקבל משוב מיידי וספציפי על הביצוע ממאמן מנוסה. הפידבק חשוב בשביל לדעת האם מה שהמתאמן עושה נכון או לא. אם לא, היכן הוא טועה ומה בדיוק עליו לשפר. בתחילת תהליך הלמידה, הפידבק מגיע ממורה או מאמן, שמבקר אחר ההתקדמות, מצביע על בעיות, ומציע דרכים להתמודד איתם. עם הזמן, על המתאמן ללמוד כיצד לבקר את עצמו, לזהות טעויות ולתקנם בהתאמה.

4) מאמץ: זהו אולי המרכיב החשוב ביותר באימון מכוון. אימון מכוון מתרחש מחוץ לגבולות הנוחות ומצריך מהמתאמן לנסות דברים שהם מעבר ליכולותיו הנוכחיות. לפיכך הוא דורש מאמץ מקסימלי, אשר בדרך כלל אינו מהנה. זוהי אמת בסיסית לגבי כל סוג של אימון: אם לא תמתח את גבולות היכולת שלך, לא תשתפר!

אופן כללי אפשר לומר שהדרך הטובה ביותר לעבור כל מכשול או מחסום בלמידה, מגיע מכיוון שונה. כלומר, בדרך כלל הפתרון הוא לא לנסות לעבוד קשה יותר, אלה לנסות לעשות משהו באופן שונה. במילים אחרות, אתגרים ומכשולים הם לרוב סוגיות הקשורות בטכניקה, וזו הסיבה שחשוב לעבוד עם מורה או עם מאמן, כזה שמכיר את המחסום והאתגרים בתחום, ויכול להציע דרכים להתמודד איתם.

כיצד להתאמן נכון:

1) מטרה: הגדר את המטרה שלך הכללית שלך באופן ספציפי וברור. לאחר מכן, פרק את המטרה הכללית לתתי מטרות קטנות והתאמן על מטרה אחת בכל אימון. במהלך האימונים נסה לזהות היכן אתה חלש ועבוד על חולשותייך. לאחר שהשגת את השליטה שרצית, קבע לך מטרה חדשה ומאתגרת.

2) קשב: בשביל להשתפר עליך להקדיש את מלוא תשומת הלב שלך במהלך האימון. עדיף להתאמן 60% מהזמן עם 100% תשומת לב, מאשר 100% מהזמן עם 60% תשומת לב. אימון מכוון הוא עבודה מטלית קשה. הגבל את האימון לפרק זמן בו תוכל להישאר מרוכז!

3) פידבק: לא משנה מה אתה מנסה ללמוד, בשביל לזהות מה אתה עושה נכון ומה לא, עליך לקבל פידבק ממאמן מנוסה. ללא פידבק, בין אם חיצוני או פנימי, לא תוכל לגלות מה עליך לשפר או כמה קרוב אתה לרכוש שליטה במיומנות.
אם אין באפשרותך לקבל פידבק ממורה, הסתכל ביוטיוב כיצד מומחים ממך עושים זאת, ונסה לחקות אותם.

4) מאמץ: בכל אימון הקדש מעט זמן לתרגל דברים שאתה יודע היטב, והקדש את רוב הזמן בשביל להתאמן על דברים שעדיין אינך שולט בהם.
בשביל לרכוש שליטה במיומנות חדשה המח צריך זמן, לכן חשוב להתחיל לאט ומדויק, ולהגביר את הקצב בהדרגתיות. בתחילת תהליך הלמידה, בצע כל פעולה באיטיות בצורה מדוייקת. חזור על הפעולה שוב ושוב עד שתעשה זאת מושלם. זכור: חזרתיות היא אם כל המיומנויות!

האם אתה יכול להשיג כל מה שתרצה עם מספיק אימון?

אימון מכוון לא אומר שאם תקדיש מספיק עבודה ומאמץ תיהיה מספר 1 בעולם. חשוב להדגיש שבעוד שבני האדם מחזיקים ביכולת יוצאת דופן לפתח את כישורייהם, יש גבולות עד כמה רחוק כל אדם יכול ללכת. הגנים שלנו מציבים גבולות גזרה ליכולת השיפור שלנו.

עם זאת, עוד שהגנים משפיעים על הביצועים שלנו, הם אינם קובעים אותם! אל לנו לבלבל בין גורל לבין הזמדנות. הגנים מספקים לנו הזמנות, אך הם לא קובעים את הגורל. דומה הדבר למשחק קלפים. גם אם יש לך ״יד״ טובה, עדיין תצטרך לשחק מספיק טוב כדי לנצח. באותו האופן, גם אם קיבלת ״יד״ פחות טובה, יש לך סיכוי לנצח אם תנצל את הקלפים נכון ותשחק היטב.

ללא קשר למקום בו אתם בוחרים ליישם זאת, ובלי קשר לנתונים איתם אתם מתחילים, אימון מכוון יעזור לכם למקסם את הפוטנציאל שלכם. הוא יהפוך את הפוטנציאל למציאות.

בהצלחה,
צוות ספירלה (:


Share on facebook
שתף בפייס
Share on google
שתף במייל
Share on whatsapp
שתף בווצאפ
סגירת תפריט