תבנית

תבניות חשיבה – Mindset

תבניות חשיבה (Mindset), זהו רעיון פשוט אך רב עוצמה, שהתגלה על ידי פרוספור קרל דואק בעשרות שנות מחקר על מוטיבציה, הישגיות והצלחה.
תבניות חשיבה הן סדרה של הנחות או אמונות בסיס, שבהם אנשים מחזיקים בנוגע לעצמם ולאחרים ובנוגע ליכולות הבסיסיות ביותר שלהם, כמו למשל, לאינטליגנציה וכישרון.
תבניות החשיבה שבהם אנו אוחזים מנחים את הפרשנות שלנו לאירועים ולכן משפיעים ישירות על האופן שבו אנו מתמודדים עם אתגרים.

תבנית חשיבה מקובעת (Fixed Mindset), היא המרחב בו אמונותיו של האדם מרוכזות סביב הרעיון כי יכולותיו הבסיסיות (לדוגמא, אינטיליגנציה וכישרון) הן יכולות נתונות, קבועות, ואינן ניתנות לפיתוח.
  • אנשים המאמינים שרמת המשכל שלהם קבועה ואינה ניתנת לשינוי, חושבים שיש מי שנולד חכם ויש מי שנולד טיפש, וכך המצב יישאר לנצח
  • לכן, כל מצב הופך עבורם למבחן אינטליגנציה, בו הם צריכים להוכיח שהם נמנים עם ה״חכמים״.
  • כאשר הם נדרשים להשקיע מאמץ הם משייכים זאת לחוסר היכולת שלהם.
  • כאשר הם נכשלים, הכישלון מגדיר אותם. ״אני נכשלתי״ הופך ל״אני כישלון״.
  • מכיוון שהם חוששים מחווית כישלון נוספת, הם עשויים להימנע מהתמודדות עם אתגרים חדשים.
תבנית חשיבה מתפתחת (Growth Mindset) היא המרחב בו אמונותיו של האדם מרוכזות סביב הרעיון כי באמצעות מאמץ ולמידה ניתן לפתח ולטפח יכולות בסיסיות, כגון איטליגציה וכישרון.
  • אנשים המאמינים שאינטליגנציה הינה יכולת מתפתחת ומשתנה, מאמינים שבאמצעות מאמץ ולמידה יוכלו לשפר את יכולותיהם הקיימות.
  • הם רואים באתגרים הזדמנות מצויינת ללמוד דברים חדשים ולפתח מיומנויות קיימות.
    לכן, הם מגלים אהבה וסקרנות רבה יותר בתהליך הלמידה.
  • הם מבינים שכישלון הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה, ורואים בו הזדמנות להתפתח וללמוד.
  • אנשים אלו נוטים להתמיד לאורך זמן חרף קושי וכישלון, ולהגיע להישגים גבוהים יותר.

כיצד מפתחים Growth Mindset?

דפוסי החשיבה שבהן אנו אוחזים משפיעות על המחשבות שלנו, על המעשים שלנו, על ההחלטות שאנו מקבלים ועל ההשלכות שבאות בעקבותיהן.

תבנית החשיבה המתפתחת (Growth Mindset), היא תפיסת עולם המתבססת ונתמכת על מחקרי מח, שבבסיסה האמונה כי באמצעות מאמץ ולמידה ניתן לפתח ולטפח יכולות בסיסיות, לדוגמא, איטיליגציה וכישרון.

׳המדריך למשתמש במח׳ הינה תוכנית העוזרת למשתתפים לפתח תבנית חשיבה מתפתחת על ידי כך שהיא מלמדת אותם כיצד המח לומד, זוכר, ואיך הוא משתנה פיזית כאשר לומדים ידע חדש ומתרגלים ידע שנרכש. בכך, התוכנית מחזקת את אמונותיו של התלמיד ביכולותיו ללמוד, ומפתחת את המוכנות להתמודד עם אתגרים גם כאשר נכשלים בהתחלה.

אלו הן התובנות שבאמצעותן יוכלו התלמידים לאמץ את התפיסה של החשיבה המתפתחת:

  • למידה במהותה היא – תהליך יצירה של קשרים חדשים במח.
  • המשמעות האמיתית של תרגול – תהליך של ביסוס וחיזוק הקשרים שנוצרו בלמידה.
  • אם אתה לא משתפר, זה לא בגלל שאין לך יכולת, אלא בגלל שלא השתמשת בטכניקות תרגול המתאימות.
  • אם נכשלת במבחן, זה לא בגלל שאת טיפשה,  אלא בגלל שעדיין לא רכשת רשת קשרים חזקה מספיק.
  • הסיבה שקשה לך ללמוד משהו חדש היא לא בגלל שאתה טמבל, אלא בגלל שיצירת קשרים חדשים זה תהליך ארוך שכרוך במאמץ רב.
  • כאשר אתה חוזר על מחשבה שוב ושוב (ולא משנה אם היא חיובית או שלילית), אתה מתחיל לקבל אותה כאמת, עד שהיא הופכת לאמונה.
  • אתה יכול לבחור את המחשבות שלך, את האמונות שלך, ולהפוך להיות האדם שאתה רוצה להיות.
  • זכור! המח שלך הוא כמו שריר- הוא גדל ומתפתח בהתאם לאופן שבו שאתה משתמש בו. השתמש בו נכון!

המדריך למשתמש במח הוא מדריך יישומי למתחילים, הרוצים לרכוש הרגלי חשיבה מקדמים ולקבל שליטה על תהליך ההתפתחות של עצמם.

Share on facebook
שתף בפייס
Share on google
שתף במייל
Share on whatsapp
שתף בווצאפ
סגירת תפריט