מהו גריט? ואיך מפתחים אותו?

׳גריט׳ הוא שם כולל למשפחה של כישורים איישים הכוללים: התמדה, נחישות, תשוקה, דבקות במטרה ועוד. מעין מיזוג של סל יכולות הגורמות לאנשים לא להרים יידים ולהסתער על המטרות שלהם.

גריט היא היכולת להחזיק באותה מטרה עליונה לפרק זמן ארוך, ולעבוד קשה מאוד בשביל להפוך את מטרה זו למציאות תוך התמודדות יעילה עם אתגרים וכשלונות.  תכונות ״גריטיות״ נמצאו כמנבאות מובהקות של הצלחה באלפי מחקרים שחבנו את הקשר בין מגוון כישורים אישיים לבין הצלחה בלימודים ובקרייריה (2012, NRC).

משך כעשור וחצי חקרה פרופ׳ לפסיכולוגיה אנג׳לה דא׳וורת, דמויות מובילות שהגיעו לפסגה בשדה העיסוק שלהם, בניסיון להבין איזה מין אנשים הם? מה הופך אותם למיוחדים?  במאות ראיונות שערכה עם דמיות מעולם העסקים, האומנות, הספורט, הצבא, העיתונות, האקדמיה, הרפואה, והמשפט, מצאה דאווקרט שיש מספר תכונות משותפות לכולם:

ראשית ובלי קשר לתחום העיסוק, המצליחנים הגדולים הפגינו כולם דרגה יוצאת מגדר הרגיל של חוסן נפשי ונכונות לעבוד קשה. היא גילתה שהתמדה לאחר כישלונות היא תכונה בעלת חשיבות עליונה: יש אנשים שמתפקדים היטב ומצליחים כאשאר הדברים הולכים למישירין, אבל מתמוטטים כאשר הדברים אינם מסתדרים.

שנית, הם ידעו היטב מה הם רוצים. כלומר, בנוסף לכושר התמדה גבוה, היה להם גם כיוון. כלומר, הם לא קפצו בין תחומים באופן קפריזי, אלא הציבו לעצמם יעדים קטנים וברורים בדרך ליעד הגדול ולמדו את הניואנסים הקטנים של התחום שלהם.
השליוב הזה בין להט, להתמדה הוא זה שייחד את המצליחנים הגדולים באמת. ובמילה אחת – היה להם גריט.

כיצד מפתחים גריט?

התשובה לשאלה כיצד אפשר ללמד גריט אינה וודאית וחד משמעית ובכל אופן חוגרת מגבולות מסמך זה. אולם, מכל המחקרים שנעשו בתחום (כולל מחקריה של פרופ׳ לפסיכולוגיה אנג׳לה דא׳וורת מחברת הספר Grit) עולה, שהדרך שנמצאה כיעילה ואפקטיבית ביותר לפתח נחישות והתמדה – לפחות עד היום – הוא גישה בשם Growth Mindset.

Growth Mindset הוא רעיון שפותח באונברסיטת סטנפורד על ידי פרופ׳ קרול דואק, שבבסיסו האמונה שיכולות בסיסיות, כמו אינטיליגנציה וכישרון אינן קבועות, אלא ניתנות לפיתוח באמצעות מאמץ ולמידה. פרופ׳ דואק הראתה שכאשר מלמדים ילדים  על המח, וכיצד הוא משתנה וגדל בהתמודדות עם אתגר, הם בסבירות גבוה יותר להתמיד נוכח כישלון, וזאת מכייון שהם אינם רואים בכישלון כמצב קבוע.

בעשרות מחקרים שנערכו נמצא כי כאשר ילדים לומדים כיצד מאמץ ולמידה מפתחים את המח, מתפתחת אצלהם מוטיבציה ללמוד, מתחזקת תחושת המסוגלות האישית והלימודית וכתוצאה מכך הישגיהם גבוהים יותר. עליה בהישגים דווחו במגוון רחב של אוכלוסיות, אך בעיקר בקרב ילדים בעלי הישגים נמוכים הנמצאים בסיכון גבוה לנשירה מבית הספר.



שתף
שתף
פתח צ'אט
ברוכים הבאים! נשמח לתת מענה בהקדם. כתבו לנו לכל שאלה נוספת.